Gezonde school
Gezondheid vinden wij belangrijk!
De Bongerd wil voldoen aan de landelijke beweegnorm voor kinderen (minimaal 1 uur per dag matig intensief bewegen). Gevarieerd sporten en bewegen zorgt ervoor dat kinderen vooruitgang boeken op motorisch, fysiek, mentaal en cognitief terrein. De Bongerd heeft bewegend leren geïntegreerd in het reguliere lesaanbod en heeft daarnaast een actief aanbod tijdens de pauzemomenten. Kinderen komen hiermee al aan één uur bewegen per dag. Kinderen gaan meer en beter bewegen door versterking van de kwaliteit van het bewegingsonderwijs en een breed aanbod in sport en beweegactiviteiten. Binnen de gymlessen worden alle kinderen vaardiger in bewegen en komen met een breed aanbod van sporten en bewegingsvormen in aanraking. We willen zowel binnen- als buitenschools een bijdrage leveren aan het aanleren van brede bewegingsvaardigheden en de gezonde ontwikkeling van kinderen. Naast het dagelijks inzetten van beweging (energizers en bewegend leren) in alle groepen, actieve pauzemomenten en twee uur bewegingsonderwijs per week is er aandacht voor gezonde voeding en motiveren we kinderen om deel te nemen aan sporttoernooien en Leusdens naschools aanbod.
Gezonde school 'Sport en bewegen'
De Bongerd heeft in 2023 het vignet Gezonde School ‘Bewegen en Sport’ ontvangen, dit vignet is in september 2025 opnieuw toegekend. Het vignet Gezonde School is een kwaliteitskeurmerk voor scholen die werken aan het verbeteren van de gezondheid van hun leerlingen.
Binnen het thema ‘Bewegen en Sport’ voldoet de Bongerd aan de gestelde kwaliteitscriteria. Dit uit zich in de praktijk in: gymlessen gegeven door een vakdocent in doorgaande lijn, bewegend leren, buitenschoolse sportactiviteiten en het rennen van de Fridaymile. Daarnaast hebben we de ambitie om de buitenspeelmomenten nog actiever te maken met en voor de leerlingen.
Hersenonderzoek laat zien dat kinderen die actief zijn geweest, zich daarna beter kunnen concentreren. Uit breinonderzoek wordt duidelijk dat allerlei vormen van bewegen vanaf het baby-zijn heel belangrijk zijn. Met name de verbinding tussen de linker- en de rechterhelft speelt een cruciale rol in de informatieoverdracht. Wij integreren daarom bewegen in onze lessen (bewegend leren). Springen bij de leesinstructie, hinkelend de tafels leren, een afstand lopen om goed te leren hoe ver 10 meter is. Het zijn maar enkele voorbeelden. Wilt u meer lezen over hoe wij een dynamische schooldag vormgeven? Dan kunt u op dit deel van onze website verder lezen.
Gezonde school 'Voeding'
Samen met leerkrachten en ouders zorgen we voor gezond eten en drinken tijdens de ochtendpauze en de lunch.
Drinken
Kinderen drinken op school water. We vragen ouders geen limonade, frisdranken, sportdranken en vruchtensappen mee te geven, omdat ze erg veel suiker bevatten. Alle leerlingen krijgen een 'dopper' voor water van school op de eerste schooldag. Op het leerplein bovenbouw is een watertappunt aanwezig om de 'dopper' bij te vullen. Dit kan ook in de keukens in het hoofdgebouw en bijgebouw. Wanneer kinderen geen water lusten stimuleren we ouders te kiezen voor een gezond alternatief, zoals water met een smaakje (waterdrops) of geur (air-up), thee zonder suiker of melk. Voor andere gezonde alternatieve staan wij ook open.
Eten in de ochtendpauze
De kinderen eten elke dag een gezond ‘tienuurtje’. We vragen ouders om geen koek, snoep of chips mee te geven. Geschikt voor het tienuurtje vinden wij bijvoorbeeld:
- Fruit, zoals appel, peer, banaan, kiwi, druiven, aardbeien en mandarijn.
- Gedroogd fruit, zoals een doosje rozijnen of een paar abrikozen of dadels.
- Groente, zoals worteltjes, komkommer, paprika, snoeptomaatjes en radijsjes.
- Volkoren of bruine boterham, volkoren knäckebröd of een volkoren mueslibol.
Eten voor de lunch
Geschikt voor de lunch vinden wij bijvoorbeeld:
- Volkoren of bruin brood, volkoren cracker, roggebrood of een mueslibol.
- Brood besmeerd met halvarine of zachte halvarine uit een kuipje.
- Gezond beleg is bijvoorbeeld 20+ en 30+ (smeer)kaas, ei, hüttenkäse en light zuivelspread, 100% notenpasta of pindakaas (zonder toegevoegd zout/suiker).
- Groente en fruit (zoals hierboven beschreven).
- Bruin Turks Brood met kaas/ worst etc. en wat komkommertjes, tomaatjes
- Bruine pitabroodjes met vlees / en groente
- Volkoren couscoussalade met feta, olijven, tomaat
- Quinoa salade met kikkererwten, komkommer, tomaat, avocado
- Bulgur salade
- Volkoren pasta (penne) salade met kip, pesto en tomaatjes
- Meergranen wrap met roomkaas, en zalm/ kip en komkommer of rucola
Tip: bekijk ook www.voedingscentrum.nl/etenopschool voor meer tips en inspiratie.
Traktaties = Feestbeleid!
Vanaf schooljaar 2024-2025 werken we met een feestbeleid. Dit beleid houdt in dat kinderen niet trakteren, maar wel uitgebreid hun verjaardag vieren. Want wie jarig is, viert feest!
Waarom niet meer trakteren? Het bevordert de kansengelijkheid, vermindert stress in de thuissituatie (tijd en geld), fijner voor kinderen met diëten en allergieën en het is gezonder!
Het kind dat jarig is, viert dus wel feest. In de klas wordt het kind toegezongen en er wordt een speciale activiteit gedaan. De jarige mag een activiteit kiezen, om met de groep uit te voeren. Denk hierbij aan extra buiten spelen, een quiz doen, tekenen of een polonaise door het gebouw. Ook mag de jarige de klassen rond (zonder traktatie) om te worden gefeliciteerd door alle juffen en meesters.
Aantal eetmomenten
Op school hebben we vaste eetmomenten. Dat wil zeggen: we eten op vaste tijden en zo weinig mogelijk tussendoor. Dat doen we omdat dit beter is voor het gebit van kinderen. Het Voedingscentrum adviseert om niet meer dan 4 keer iets tussendoor te eten over de gehele dag (dus ook ’s avonds). Hier houden we op onze school rekening mee. Eten op vaste momenten heeft ook een ander voordeel. Daardoor weten kinderen precies wat ze kunnen verwachten.
Het goede voorbeeld
Gezond eten doen we met z’n allen. Wij geloven in het geven van het goede voorbeeld. Als leraren bijvoorbeeld fruit of groente nemen als pauzehap, dan geven ze daarmee het goede voorbeeld. Ook ouders en kinderen zelf kunnen het goede voorbeeld geven. Bijvoorbeeld een zelfbedachte, gezonde traktatie of een klein, niet-eetbaar cadeautje voor de leraar aan het eind van het schooljaar. Want dat is net zo leuk.
Feestdagen
Met feest- en speciale dagen (zoals schoolkamp en Sinterklaas) maken we een uitzondering op dit gezonde voedingsbeleid. Hierbij houden wij wel de hoeveelheden goed in de gaten.
Uitzonderingen
Er wordt zeker rekening gehouden met individuele afspraken over allergie, dieet of bepaalde (geloofs-) overtuiging. Dit gaat altijd in overleg.