Groep 4

Algemeen

Groep 4 heeft de volgende leerkrachten:

maandag, woensdag, donderdag en vrijdag: juf Elly

dinsdag: juf Suzanne.

We maken gebruik van de groene ingang. Onze groep zit dan links.

 

Hieronder vind je het laatste nieuws

week van 10-15 december 2018

09-12-2018

Beste ouders/verzorgers,

 

Hierbij de nieuwsbrief voor de komende week.

Woordenschat

(deel van een artikel van de site wijzer over de basisschool)

Achterblijven met het onderdeel begrijpend lezen. Als je onvoldoende begrijpt wat je leest, heeft dat gevolgen voor alle andere schoolvakken. Hieruit blijkt dat woordenschat heel erg belangrijk is! Het goede nieuws is dat jij als ouder heel veel kunt bijdragen aan het ontwikkelen van een goede woordenschat, misschien zelfs wel meer dan de school! In dit artikel lees je waarom dat zo is, en hoe je zelf de woordenschat van je kind kan verbeteren.

Groep 3 en 4: blijf voorlezen

In de boeken die kinderen in de onderbouw lezen, zullen nog niet zoveel onbekende woorden voorkomen. In deze fase is het dus belangrijk om ook te blijven voorlezen uit de wat moeilijkere boeken. Daarbij kun je zelf navragen of je kind de moeilijkere woorden begrepen heeft. Maar het is leuker en zinvoller als je een bepaald signaal afspreekt als er een woord voorkomt dat je kind niet kent, bijvoorbeeld in de handen klappen, met een belletje rinkelen of iets dergelijks. Je kunt dit nog uitdagender maken door er af en toe een fantasiewoord doorheen te gooien of een woord in een andere taal te zeggen. Heeft je kind dit in de gaten (hoort het dus een woord dat het niet kent) dan krijgt het een punt. Zo niet, dan is het een punt voor jou. Op deze manier leer je je kind om zichzelf te monitoren: begrijp ik wel wat ik lees, ken ik alle woorden wel? Vooral jonge kinderen vinden het leuk als je een boek vaker voorleest.

Dit is ook goed voor de ontwikkeling van de woordenschat. Kinderen leren van herhaling. Benoem bij jonge kinderen alles wat je tegenkomt. Hoe specifieker, hoe beter. Een eik in plaats van een boom, en als je oversteekt doe je dat op een zebrapad en steek je eerst het fietspad over, dan de rijbaan, en dan ben je aan de overkant.

 

Wat gaan we de komende week leren?

Vrijdag een tafeldictee van de tafels 2, 5 en 10. Nog een leuke site om de tafels te oefenen: tafeltjesleren.nl.

REKENEN:

  • Op maandag en dinsdag wordt de toets afgenomen van blok 3. Aan de hand van de resultaten bekijken we welke kinderen nog herhaling nodig hebben. We maken ook een start met blok 4 en wel met de volgende onderwerpen:
  • aanvullen tot het tiental: 6+..=10, 16+..=20, etc.
  • optellen met tientallen: 46+10=.., 46+20=..
  • splitsen van getallen in tientallen en eenheden: 46= 40+.., 58=..+8
  • de tafel van 3
  • vermenigvuldigen mbv een verhoudingstabel

SPELLING:

We sluiten deze week af met een toets op vrijdag van alle tot nu toe aangeboden categorieën, om te kijken wat de kinderen beheersen en waar nog aandacht aan geschonken moet worden. We oefenen deze week nog:  

Sippe Simon heeft weer pech.

Ach het is zo’n lekker joch.

Draait zich om en, och, niet huilen.

Sippe Simon, lach nu toch.

  • herhalen van sch/schr, ei/ij-woorden, verkleinwoorden, klankgroepwoorden, samenstellingen en herkennen van het werkwoord.

TAAL:

We werken verder aan het thema: “Klein”. Woorden die we herhalen zijn:

donzig, de eierschaal, glibberig, het insect, het kadetje, het kikkerdril, krioelen, het stekje, teer, wortelen, fors, iel, kolossaal, reusachtig, miezerig, nihil, pietepeuterig, vergroten, verkleinen, op ware grootte.

 

Hartelijke groet,

Susanne en Elly

week van 3 -7 december 2018

01-12-2018
Lees verder

week van 26-30 november 2018

24-11-2018
Lees verder

week van 19 tot 24 november 2018

17-11-2018
Lees verder