Ondanks het feit dat ouders makkelijk bij leerkrachten/directeur binnenlopen om problemen te
bespreken, kan het voorkomen dat de ouder en de school niet tot een oplossing komen of dat de
klacht van een dermate zwaar gehalte is, dat de ouder of de school het wenselijk vindt dat een
ander, buiten de school, zich over de klacht buigt.
De overheid heeft voor alle besturen een klachtenregeling verplicht gesteld. Ons bestuur heeft
zich aangesloten bij een landelijke klachtencommissie die deze regeling uitvoert.
In het kader van de uitwerking van deze klachtenregeling heeft het bestuur van de stichting Voila
Leusden e.o. een externe vertrouwenspersoon benoemd.
Het bestuur wil een pro-actief beleid voeren inzake preventie machtsmisbruik en het omgaan met klachten op haar scholen.
Het betreft de volgende formele klachten inzake:
a. (Seksuele) intimidatie
b. Pesten
c. Mishandeling
d. Onheuse bejegening
e. Inbreuk op de privacy
f. Didactische aanpak
g. Pedagogische aanpak
h. Organisatorische aanpak
Het bestuur wil hiermee voldoen aan haar wettelijke verplichting betreffende de klachtenregeling.
Daarenboven wil het bestuur met een goede uitwerking van de klachtenregeling bijdragen aan de
verhoging van de kwaliteit van het pedagogisch klimaat op haar scholen. De school moet ten
allen tijde een veilige plaats zijn voor leerlingen, ouders en leraren. Het bestuur staat een pro-
actief en preventief beleid voor op haar scholen als het gaat om het voorkomen van
machtsmisbruik en het naar tevredenheid afhandelen van klachten voor de betrokkenen.
Externe vertrouwenspersonen zijn:
Jeroen Meijboom en Marjon ten Heggeler
Postbus 8639
3009 AP Rotterdam
Tel. 010-4071599
Centraal emailadres voor externe vertrouwenspersoon zaken (incl., klachtzaken en advies):
evp@cedgroep.nl
Bezoekadres: Dwerggras 30, 3068 PC Rotterdam
Voor onze school zijn de interne contactpersonen: Petra Barel en Marjolein Vreekamp
De taken van de interne contactpersonen zijn:
a. De belangen behartigen van de klager of de aangeklaagde. Ook hier geldt net als bij de
externe vertrouwenspersonen dat een collega interne vertrouwenspersoon van een andere
school of locatie de belangen kan behartigen van de aangeklaagde, als deze laatste daar prijs op
stelt.
b. De eerste opvang verzorgen wanneer er een klacht wordt ingebracht.
c. Verwijzen naar de externe vertrouwenspersoon.
d. Meldplicht naar het bestuur wanneer er sprake is van een vermoeden van seksuele intimidatie.
e. Informatie en voorlichting geven.
f. Initiatieven nemen in preventieactiviteiten en deze in- en doorvoeren. Dit in overleg met de
externe vertrouwenspersonen en de directie. Evaluatie van deze activiteiten.
g. Overleggen met collega’s, directie, ouders, externe vertrouwenspersoon en derden (Met
inachtneming van geheimhoudingsregels).
h. Bemiddelen (behalve in het geval van seksuele intimidatie waarbij de klacht gericht is op een
collega; in dat geval wordt er gemeld bij het bestuur en wordt een externe
vertrouwenscontactpersoon ingeschakeld. Het bestuur meldt bij de vertrouwensinspecteur en
overlegt over de bestuurlijke noodzakelijke maatregelen en het wel/geen doen van aangifte bij
justitie/politie).
i. Het doen van hoor en wederhoor als dat geëigend is. (niet in gevallen van seksuele intimidatie)
j. Verwijzen naar hulpverlenende instanties.
k. Zitting nemen in een crisisteam wanneer dit aan de orde is om de belangen van de klager, dan
wel aangeklaagde te bewaken en te behartigen.
l. Het bijhouden van een logboek waarin de activiteiten worden vermeld die voortkomen uit de
taak van de interne contactpersoon.
(Het logboek wordt door de vertrouwenscontactpersonen aangereikt en toegelicht. Elk jaar
worden de gegevens bij de vertrouwenscontactpersonen ingeleverd. Deze verwerken de
informatie in het jaarverslag voor het bevoegd gezag).