Groep 4

Algemeen

Groep 4 heeft de volgende leerkrachten:

maandag, woensdag, donderdag en vrijdag: juf Elly

dinsdag: juf Suzanne.

We maken gebruik van de groene ingang. Onze groep zit dan links.

 

Hieronder vind je het laatste nieuws

week 24-29 september 2018

22-09-2018

Een weetje:

Wat is het effect van ouders op schoolprestaties?

Als ouder ben je erg belangrijk voor de schoolse ontwikkeling van je kind.

Wetenschappelijk onderzoek heeft het volgende aangetoond:

  • Bij een 7-jarig kind is het effect van de ouder(s) op de schoolprestaties 28% en die van de juf of meester 5%. Bij een 11-jarige is het effect van de ouder(s) 26% en die van de juf of meester 22%. Hiermee wordt wetenschappelijk onderbouwd hoe ontzettend belangrijk u als ouder bent voor de schoolse ontwikkeling van uw kind.
  • Een ander voorbeeld is een lees- of rekenles. De invloed die de thuis- en gezinsfactoren hebben op uw kind om het doel van de lees- of rekenles te behalen is 49%! Andere invloeden zijn de kwaliteit van de leerkracht 43% en de grootte van de klas 8% (Henderson en Mapp 2002).

 

Schoonmaken

Op de informatieavond hebben Susanne en ik aan gegeven dat de schoonmaker erg weinig tijd heeft om het lokaal en meubilair schoon te maken. Er is een ouder die zich heeft aangeboden om tijdens de gymles dit wil doen. Het is natuurlijk fijner als dit samen gedaan wordt. Wie kan helpen op woensdag 10 en woensdag 17 oktober van 13.00-14.00 uur? Laat het even weten aan Susanne of Elly.

 

Toestemmingsbrief van stagiaire Charlotte:

Afgelopen vrijdag hebben de kinderen een brief meegekregen van stagiaire Charlotte, waarin ze toestemming vraagt om haar lessen te filmen of foto’s te maken van haar les. Dit moet ze doen voor haar opleiding. Ze gebruikt dit materiaal alleen tijdens gesprekken met docenten en medestudenten om te reflecteren op de lessen. Daarna wordt het vernietigd. Wil iedereen het toestemmingsformulier invullen en aan de juf geven.

 

Struintuin

Op donderdag 20 september is groep 4 naar de struintuin geweest.

We hadden gelukkig nog prachtig weer.

Een groep kinderen ging al gelijk fanatiek aan de slag met schepnetten en teiltjes water om hun vangst in te bekijken. Er werden wonderlijke beestjes gevangen, waaronder de kikker en verschillende watertorren.  Vol enthousiasme ontdekten de kinderen op de zoekkaart wat de naam is van deze beestjes.

Er werd door een andere groep kinderen een prachtige hut gebouwd, waar zelfs stoeltjes van boomstammen in werden gezet. En ook een brievenbus ontbrak niet aan deze hut.

In de modderkeuken werden de heerlijkste gerechten van zand en water gemaakt.

Bij de beekloop was het toch wel een hele uitdaging om met bamboestokken een mooie goed werkende waterval te maken. Er werd een beroep gedaan op het ruimtelijk inzicht van de kinderen.

Op het klimparcours werd nog even het spel de grond is lava gespeeld.

Al met al een actieve ochtend waar de kinderen op ontdekkingstocht zijn geweest in de natuur. Er is geleerd naar de natuur te kijken, bouwtechnisch bezig te zijn en inzicht te krijgen hoe je water kunt verplaatsen. En bij alles waren ze in beweging!!

Sandra Hofland.



Wat gaan we de komende week leren:

REKENEN

De komende week staat in het teken van toetsen van de aangeboden leerstof en herhaling.

 

SPELLING

Deze week leren we een nieuwe categorie: plankwoord (instructiefilmpje: https://www.youtube.com/watch?v=mRkLjCcMkIU

 

TAAL

We herhalen alle woorden rond het thema “Starten maar”: beslissen, opgewekt, opgewonden, overleggen, de score, sip, de spelregel, teleurgesteld, uitpraten, vals spelen, de afspraak, de betekenis, het bordspel, de bron, het pictogram, de pion, de route, de tekst,de tip en de volgorde.

 

Hartelijke groet,

Susanne en Elly

groep 4 in de week van 17-21 september 2018

15-09-2018
Lees verder